Suomalaista palvelua parjataan usein.Olen itsekin törmännyt siihen monesti,ja jos samaa asiaa on hoitanut sekä suomalaisten että saksalaisten kanssa (esimerkkinä Kela ja paikalliset lapsilisäviranomaiset) on palvelu ollut täällä Saksassa todella hyvää,ja Suomen päässä monta miinusta ansaitsevaa.Nyt on pakko kertoa päinvastaisesta kokemuksesta:

ovellamme oli eräs syksyinen ilta nuori mies,joka oli ns. huumevieroituksessa,ja sen myötä maksaakseen opiskelunsa (jonkin ohjelman mukaisesti) myi lehtitilauksia,toimeksiantajana eräs suuri täkäläinen lehtitilaustenvälitysfirma.Tilasin pojalta erään naistenlehden,hyvä asia kun oli kyseessä.Lasku tuli,väärällä nimellä ja osoitteella,jonka heti tietysti korjasin.Kului aikaa,tuli ensimmäinen lehti,mutta ei siitä numerosta saakka,josta olin laskun maksanut.Myös yhteystiedot olivat edelleen väärin.Otin yhteyttä meilitse,puhelu kun oli tosi kalliilla minuuttimaksulla.Ei vastausta.Tuli toinen lehti ja kolmaskin,edelleen väärillä yhteystiedoilla ja edelleen ilman sitä ensimmäistä maksettua numeroa.Otin uudelleen yhteyttä.12 (kaksitoista) päivää myöhemmin viimeisestä yhteydenotosta tuli vastaus,jossa kerrottiin,ettei ensimmäistä maksettua numeroa voi enää toimittaa,ei puhettakaan korvauksesta.Sanottiin myös,että yhteystietojen muuttaminen kestää kauan,vedottiin tietokonesysteemiin.

Tilasin helmikuun lopulla Kotivinkin tänne Saksaan, www.lehtiapaja.fi kautta.Lentopostina,ja vahvistuksessa kerrottiin ensimmäisen numeron ilmestyvän Suomessa 1.3.2007. Tänään 9.3 laitoin meilin,jossa tiedustelin miksi kestää niin kauan,lentoposti kun tulee tänne parissa päivässä.Kahden tunnin kuluttua tuli ystävällinen vastaus,jossa kerrottiin,että Kotivinkin kustantajalle ei tilaus ollut jostain syystä mennyt läpi,joten tilaukseni laitettiin alkamaan vasta seuraavasta numerosta,mutta korvauksena Kotivinkki lähettää aiemman numeron veloituksetta minulle.

Näinkin voi käydä