Tänä aamuna mittarissa oli -1,5 astetta,näyttää se talvi tännekin olla tuloillaan.Koirat kun vein ulkoilemaan,oli maa valkeassa huurussa, eli ei se mittari narrannut.

Tavanomaisesti,kuten joka aamu olen nettihesarin lukenut.Tänään pisti kolme juttua silmään:

Kaupan aukiolot: en tiiä, en tarvitse,en ole koskaan tarvinnut sunnuntaisin kauppaa,ja todella, todella harvoin myöhään iltaisin, kyllä ne ostokset on hoidettu ihan normaaliin aikaan.Joskus on säikäyttänyt juttu,että lapsiperheet viettävät "laatuaikaa yhdessä" isoissa ostoskeskuksissa viikonloppuisin.Mitä! Eikö perheen kanssa voisi tehdä jotain kivempaa.Itse olen muutenkin sellainen,että kaupassakäynti ei kuulu minun lempipuuhiini,sinne menen jos on aivan pakko.Suomessa ollessani vielä töissä,se hoitui mukavasti kymmenessä minuutissa bussinvaihdon yhteydessä.Kammoksuin ajatusta,että kun kotiin pääsen,täytyy vielä lähteä kauppaan.Ja vaikka olin vuorotyöläinen,niin kyllä minulle riitti ihan normaalit aukioloajat.Täällä Saksassahan on kaupat vasta ihan lähiaikoina ruvenneet pitämään pidempää aukioloaikaa,klo 20 ja isommissa paikoissa jotkut klo 22.Eikä täällä sunnuntaina ole kaupat auki,vaikka mikä pyhä olisi edeltävä lauantai.Ja vaikka olisikin auki,niin en usko että täälläkään sitä tulisin tarvitsemaan.

Perhepäivähoito: itse entisenä päivähoidon ammattilaisena olen kyllä henkilökohtaisesti sitä mieltä,että perhepäivähoito ja ryhmäperhepäivähoito ovat niitä ihanteellisimpia hoitomuotoja.(Useat) päiväkodit eivät nykyään pysty antamaan täysin sitä,mitä lapsi oikeasti tarvitsee (ihan oma mielipiteeni,mutta uskon,etten ole ainoa).Kodinomainen ympäristö on ihanteellinen,uskon minä,laitoksessa lapset joutuvat viettämään sitten aikaa,kun menevät kouluun.Virikkeet tulevat itsestään,jos annetaan lapsille siihen mahdollisuus,läheisyyttä ja aikuisen "ihan oikeesti" läsnäoloa he kaipaavat.Tunnen muutaman aivan ihanan perhepäivähoitajan ja tiedän,että he tekevät arvokasta työtä sydämellään (päiväkotihenkilökuntaa yhtään väheksymättä).Sain joskus "kehuja" omista lapsista heidän päiväkodissaan,että ihanaa kun heillä on mielikuvitusta,on valitettavasti häviämässä nykyajan lapsilta (en yleistä). Hoidin heitä kotona 3v ja 5v. asti.Toinen juttu,joka on jäänyt mieleen; ihmeteltiin pojan päiväkodissa,ettenkö tuo lasta hoitoon,kun minulla on viikolla vapaapäiviä.Ei olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon,kun olin kotona.

Nukkekoti: aivan ihana nukkekoti oli taas kuvattuna lehdessä.Itse unelmoin nukkekodista ja sen sisustamisesta,vielä en sellaista ole saanut.Kalusteita ja muuta tilpehööriä olen kerännyt jo vuosia.Mä haluan kunnon nukkekodin,en halua aloittaa mistään pahvilaatikosta.Olen ihan "miniminihullu".