Eilen illalla olin siis yksin,mutta ei se muusta illasta poikennut mitenkään,paitsi siltä osin, että tyttäreni ja minun "Serrano-ilta" jäi pois,tai siirtyi siis viikonloppuun. Aika "kotimaispainotteinen" oli: Emmerdalen juoksulenkin jälkeen katselin "Sairaala"-ohjelmaa (jäin siihen hieman koukkuun,silloin kun sarja alkoi; alunperin katsoin sillä silmällä,josko tuttu kyseisessä sairaalassa työskentelevä siellä sattumalta vilahtaisi) ja puhtaan pyykin kanssa puuhastelin samalla,kuten "Kotikadun" aikanakin (aina täytyy olla jotain tekemistä kun katson telkkaa,saa kaksi kärpästä samalla iskulla,ja ikävät työt,esim.pyykin järjestely ja silitys sujuvat kuin huomaamatta).Sitten olikin jo aika kömpiä sängyn pohjalle, koirat vein ensin iltalenkille tuonne tuuleen ja tuiverrukseen. Sängyssä katselin vielä DVD:ltä "Metsolat"-sarjaa,josta olen tykännyt aina kovasti.Se on myös sellainen perisuomalainen,ja näyttelijät ovat loistavia.Se Ahti Haljala on suosikkini,muistuttaa jollain tavoin omaa edesmennyttä isäämme.Rintamäkeläiset saisi tulla uusintana,siinäkin on niin hieno sarja.

Eilen luin lehdestä artikkelin,miten välttää tänä vuonna joulukiireet.Ohjeena oli etukäteen suunnittelu,joka nyt pitäisi olla ihan selvä juttu,jos haluaa välttää kiireet.Jouluhan on joka vuosi samaan aikaan.Mulle tää etukäteissuunnittelu on arkipäivää,ei siis pelkästään joulun aikaan.Olen miljoona kertaa tehokkaampi,kun asiat on suunniteltu ja silti siinä on varaa yllätyksille.Kun päivä on enemmän tai vähemmän suunnittelematon,en saa mitään järkevää aikaiseksi.Tää on aloitettu jo silloin kun lapset olivat pieniä ja mies aloitti matkatyöt, eli todettu toimivaksi jo 14 vuotta.Siitä oli myös hyötyä erittäin paljon kun olin vuorotyössä,tai kun työn ohella kävin matkailun iltakoulua.

Varsinaista joulusiivousta en tee,viikkosiivous riittää,koska ns.suursiivous on minulla jaettu pitkin vuotta.Kun kaapit ja nurkat siivoaa kaksi kertaa vuodessa säännöllisesti,niin se ei ole enää urakka eikä mikään.Joskus joku viisas sanoi,ettei makkarapötköäkään syödä kerralla.Siis yksi nurkka/hylly/kaappi päivässä/illassa ( eikä edes joka päivä),niin ei sitä huomaakaan.Viikkosiivouksenkin olen jakanut eri päiville.

Joulukortit aloitan jo lokakuussa,ovat sitten ajoissa lähetysvalmiina.Kahdessa kuukaudessa kerkiää valmistamaan noin 170 korttia eikä siinä tarvii edes joka päivä puuhastella.Lahjoja mietin pitkin vuotta.Ja ruokapuoli on se sama,jotain uutta aina keksin sekaan.Tortut leivotaan aina ekana adventtina, ja pakastetaan loput.Erilaisia pipareita voi leipoa pitkin joulukuuta ja säilöä kauniisiin esille pantuihin purkkeihin.Jouluvalot ekana adventtina ja kranssi tietysti, ja joka päivä yksi koriste johonkin nurkkaan,niin aattona on kaikki valmista.Ja sitä paitsi jos kiire yllättää,niin se on ihanaa kiirettä,joulu ja joulun valmistelu kun on niin ihanaa.Tää on minun jouluni.

Ai niin,eka joulukortti tuli tällä viikolla,tänä vuonna Uudesta Seelannista.Olen vielä miettimässä sitä,miten ne kortit tänä vuonna laitan esille.